Bizonyára Ön is egy tökéletes webshopra vágyik, ahol a felhasználók könnyen megtalálják a kívánt termékeket, illetve nem akadnak el azok kosárba tételénél, meg is rendelik őket. Ahhoz, hogy az Ön webshopja is sikeres legyen, fontos használhatóvá tenni az oldalt mindenki számára. A használhatóság meghatározása azonban szubjektív, nehéz megállapítani mennyire könnyű a weboldal használata és mennyire valószínű, hogy a potenciális vásárló megtalálja a kívánt terméket.
Éppen ezért összegyűjtöttünk most néhány tényezőt, amelyek nagyban befolyásolják és segítik a weboldal használhatóságát és egyben sikerességét is.
A weboldalán figyeljen a következőkre:
- Kerülje a túlzsúfolt elrendezést, a kevés itt is több
- Győződjön meg arról, hogy a kapcsolattartási adatai és telefonszáma jól láthatóak a vásárlók számára
- Győződjön meg arról, hogy a vásárlók könnyen hozzáférnek a kosár tartalmához, ezt módosítani és kiegészíteni tudják
- Ügyeljen arra, hogy a “kosár” gomb elhelyezésénél nagyobb méretű betűtípust használjon
- Ügyeljen arra, hogy a webhelyen belüli keresés funkciója helyesen működjön és a vásárlók bármikor meg tudják találni a keresett terméket
- Jól láthatóan jelenítse meg a termék árát, akció esetén a megtakarított összeget és az ahhoz tartozó szállítási költségeket
- Legyenek a pénztári folyamatok nagyon egyszerűek – a statisztikák alapján az ügyfelek többsége az utolsó pillanatban hagyja el az oldalt, ezért fontos odafigyelni a kosár gomb utáni megrendelési folyamatra
Természetesen, az itt felsorolt tippek mellett nagyon fontos a megfelelő kommunikáció, amelyet már az ügyfélszolgálati munkatársainak köszönhet. Ha a megrendelő elégedett, az visszatérő vásárlót, jó hírnevet, és örömtelibb munkát jelent a webshop tulajdonosnak is.
Megkérdeztük felhasználóinkat, milyen tapasztalataik vannak az online rendeléssel kapcsolatosan:
Kiss András, Bicske
Gyakran rendelek online, főleg műszaki cikkeket. A tapasztalataim általában jók, de többször a megrendeléseim során előfordult, hogy nem működött a kosár gomb vagy oldalon belül meg sem találtam. Ezért, véleményem szerint a kosár gomb működése, használhatósága és elhelyezése az oldalon nagyon fontos és az egyik legnagyobb hiba a jelenlegi webáruházakban.
Zalei Zita, Budapest
Már többször rendeltem online, de általában csalódtam. Hiányolom, hogy a megrendelés után nem kapok információt a rendelés folyamatáról. Gyakran előfordult, hogy csak hónapok után kaptam visszajelzést vagy nekem kellett telefonon érdeklődnöm a rendelésemről. Nem egyszer előfordult, hogy telefonon más árat mondtak, mint ami az oldalon fel volt tüntetve. Ilyenkor a bolt iránti bizalmam csökkent és többször az adott webáruházból nem rendeltem.
Források: http://www.ecommerceoptimization.com/articles/ecommerce-shopping-cart-usability-21-best-practices/
http://www.impliedbydesign.com/articles/usability-tips-for-ecommerce-web-design.html