Kevesebb, mint 30.000 forint karácsonyi ajándékokra

2010. November 22.

Online karácsonyi felmérés az Árukeresőtől

Idén átlagosan 33.800 forintot tervezünk költeni karácsonyi ajándékokra, de közel kétharmad maximum 30.000 forintot szán az ünnepekre – derül ki az Árukereső.hu, 2000 fő részvételével készített hazai online felméréséből. A magyar internetezők 79 százaléka a világhálón tájékozódik, mielőtt megvenné a karácsonyfa alá valót. A nézelődés mellett már sokan választják az „online bevásárlóközpontokat” is: a válaszadók 65 százaléka tervezi, hogy az interneten is fog vásárolni meglepetést. Leginkább ruhát, gyerekjátékot és kozmetikumot szeretünk adni.

30.000 forint alatt költünk karácsonyi ajándékokra

A többség maximum 30.000 forintot költ karácsonykor (61 %), ugyanakkor van egy szűk réteg (16%), aki több mint 50.000 forintot sem sajnál szerettei megörvendeztetésére – derül ki a hazai adatokból. Átlagosan pedig 33.800 forintot szánunk az ajándékvásárlásra. Nemenkénti lebontásban a férfiak átlagosan 5.600, míg a nők 4.200 forintot áldoznak egy-egy ember megajándékozására.

Szeretünk meglepetést okozni

A kutatásban résztvevők háromnegyede a karácsonyi akciók megjelenésekor, vagy az ünnepek előtt 1-2 héttel kezdi el az ajándékok beszerzését és összességében néhány nap alatt el is intézi a bevásárlást. A nők több ismerősüknek kedveskednek: a gyengébbik nemhez tartozók 8, míg a férfiak csupán 6 embernek terveznek ajándékot venni. A válaszadók közel fele szeret meglepetést okozni: 43 százalékuk nem kérdezi meg közvetlenül, mire vágyik a másik.

Az idei top karácsonyi termékek közül a ruházati cikkek vezetik a listát (64%), emellett majdnem minden második válaszadó gyerekjátékot (53%), kozmetikumot (49%), könyvet (47%) és műszaki cikkeket (45%) is tervez vásárolni. A férfiak és nők abban is különböznek, hogy milyen ajándékkal kívánják meglepni szeretteiket: előbbiek között a műszaki cikkek legnépszerűbbek (66%), míg a hölgyeknél a ruha az egyértelmű sláger (68%).

Az online nézelődés mellett terjed a vásárlás is

Az adatok szerint az online teret már nemcsak előzetes tájékozódásra használjuk, – a megkérdezettek 79 százaléka elsősorban a weben nézelődik – hanem konkrét vásárlásra is. A felmérésben résztvevők majdnem kétharmada (65%) gondolja úgy, hogy az interneten keresztül is beszerez néhány meglepetést. Aki karácsonyi ajándékért kattint az e-térben, az főleg az ünnepi időszakban megszokott zsúfoltságot és sorban állást akarja elkerülni. A tömeg és a sok várakozás elkerülése mellett második legfontosabb érvként az olcsóbb vásárlási lehetőséget, harmadikként pedig a nagyobb termékválasztékot említik a magyar válaszadók.

A magyarok jobban szeretnek adni

Az Árukereső három országban futó, összesen 5000 fős online felméréséből kiderül, hogy a magyar válaszadók több embernek, de kisebb értékben terveznek ajándékot adni, mint a bolgár és román megkérdezettek. A három országban közös, hogy 60 százalék fölötti azok aránya, akik interneten is terveznek ajándékot beszerezni. Szintén hasonlóság, hogy egyik náció sem szereti a tömeget és a sorban állást – ezt az okot jelölték meg a legtöbben az internetes vásárlás előnyeként.

A magyarok a legtudatosabb vásárlók: egyharmaduk heteken keresztül, vagy akár egész évben kutatja a megfelelő ajándékot, ez az arány a románoknál 11, a bolgároknál 17 százalék. Bár többet nézelődünk, de kevesebbet kérdezünk: a magyar válaszadók 43 százaléka ösztöneire hagyatkozik az ajándék kiválasztásánál, míg a románok 70, a bolgárok 89 százaléka méri fel előre a kívánságokat.