Internetes vásárlás kisokos- kötelező információk egy webáruház esetében

2009. február 26.

Az internetes vásárlásnál a magyar ügyfelek nagy része nincs tisztában azzal, hogy milyen jogok illetik meg. Az internetes vásárlás gyors, időt és pénzt takaríthatunk meg, ha odafigyelünk a következőkre.

Árösszehasonlítás, tájékozódás az internetes vásárlás előtt

Az internetes vásárlás előtt érdemes használni egy árösszehasonlító oldalt. Itt nemcsak az árakról tudunk tájékozódni, de hasznos információkat találunk az áruról is.  Az árösszehasonlító oldalon olvashatunk véleményeket, termékjellemzőket. Az árösszehasonlító oldal kezességet vállal azért, hogy az oldalán megjelenő boltok ellenőrzöttek, megbízhatóak. Ez is egyfajta garanciát biztosít az internetes vásárlás folyamatában. Még a szerződés vagy a megrendelés véglegesítése előtt nem árt tájékozódni a fizetésről, a szállítási feltételekről, az elállásról.

Alapvető információk az internetes vásárlás során

Minden webshop oldalán ott kell lennie az internetes vásárlás alapvető feltételeinek. Részletezni kell, hogy milyenek a fizetési módok és feltételek. Az internetes vásárlás másik sarokpontja a szállítás, egyértelműen le kell írni a szállítási feltételeket és a díjszabást. Alapvető információ a visszacseréléssel kapcsolatos információ, garancia.

Az elállás joga- az internetes vásárlás fontos pontja

Nagyon fontos dolog, amivel a legtöbb internetes vásárlást igénybe vevő fogyasztó nem tud, hogy amennyiben meggondolja magát, úgy indoklás nélkül 8 munkanapon belül elállhat a szerződéstől, megrendeléstől. Ezzel a fogyasztók eléggé le vannak védve. Az elállás joga onnantól kezdve él, hogy az árut a vásárló átvette vagy szolgáltatás esetén a szerződést megkötötte. Mint minden vásárlás esetében, az internetes vásárlásnál is figyelni kell arra, hogy egyértelműen bizonyítható legyen a szerződéskötés dátuma.

Ha az értékesítő, webáruház, szolgáltató nem tájékoztatta a vevőt az internetes vásárlás bekövetkezése előtt a 8 munkanapos elállási jogról, úgy ez a határidő 3 hónapra hosszabbodik. Ha időközben tájékoztatja a vevőt, akkor a tájékoztató átvételétől számítódik a 8 munkanap.

Internetes vásárlás- az elállás joga a kereskedők, boltok esetében

De mit kell tennie a boltnak, ha az internetes vásárlás folyamatában az elállás bekövetkezik? Nos, ezt követően 30 napon belül köteles a teljes összeget a vevőnek visszafizetni. Ez akkor is érvényes az internetes vásárlás esetében, ha a bolt nem tudja valami miatt teljesíteni a megrendelést. Ha a vevő eláll a szerződéstől, akkor csak az áru visszaküldésével kapcsolatos költségeket kell állni. Ha a bolt mást kézbesített, mint amit a fogyasztó az interneten megrendelt, akkor a webshop köteles minden kiadást állni.

Internetes vásárlás- ki, mit rendelt és szavatosság

Ha a vevő valamit nem rendelt meg az internetes vásárlás során, az üzlet nem követelhet érte pénzt. Akkor sem fizet a vásárló, ha a terméket nem küldte vissza a boltnak.

Az internetes vásárlás esetén is ugyanúgy érvényesek a szavatossági és jótállási jogok. Ha az áru gyártáshibás, a fogyasztó ugyancsak élhet panasszal, és akkor is, ha lejárt az áru szavatossága.

Forrás: Európai Bizottság fogyasztóvédelmi kampánya