Egyre népszerűbbek az árösszehasonlító oldalak- nemzetközi felmérés alapján

2009. február 20.

Az árösszehasonlító oldalak látogatottsága, népszerűsége folyamatosan nő egy széleskörű nemzetközi tanulmány szerint, és ez az Árukereső számára, mint a hazai árösszehasonlító oldalak egyik kiemelt szereplője számára, tagadhatatlanul jó hír. Különösen gazdasági válság idején az, amikor a kereskedelem, így az online kereskedelem is nagy és növekvő árversenyben van, a felhasználók pedig lankadatlanul keresik a jobbnál jobb termékeket, a legjobb árakat, és vadásszák az akciókat, akciós kuponokat.

Egyre nő az árösszehasonlító oldalak népszerűsége

A Double Click online marketing területére specializálódott hirdetési ügynökség az e-Consultancy segítségével felmérést készített a nemzetközi árösszehasonlító oldalakról. Az átfogó jelentés 2008 augusztusában és szeptemberében készült, amelyben több mint 400 piaci szereplő vett részt, ebből 182 kereskedő, e-commerce áruház és 136 ügynökség (kb. 70-70%-uk az Egyesült Királyságban tevékenykedik alapvetően). Az erről készült tanulmány nagyon érdekes következtetéseket tartalmaz.

A nemzetközi e-kereskedelmi felmérésben szereplő internetes boltok, kereskedők mintegy egyötöde, azaz 21%-a nem használ árösszehasonlító – árkereső oldalakat, míg azok akik használnak többnyire bevétel növekedést tapasztaltak. Az online kereskedők / webáruház managerek 43 %-a azt állította, hogy az elmúlt 12 hónapban az árösszehasonlító oldalakról érkező vásárlók által generált forgalom egyre nő. Ehhez képest jóval kevesebben vannak azok, kb. 28%, akiknek a tapasztalata szerint az árösszehasonlító oldalak segítségével generált forgalom csökkent. Ez mindenképpen azt mutatja, hogy egyre több felhasználó, potenciális vásárló használja az árösszehasonlító oldalak szolgáltatását az internetes vásárlás során.

Mennyit költ egy átlagos kereskedő árösszehasonlító hirdetésekre?

Mint tudjuk, az átlagos marketing keret nagy változatosságot mutat az online boltok méretétől, fókuszától, piaci kereteitől, helyzetétől, stb. függően, ezért a felmérés során átlagolt szám nem mérvadó minden egyes internetes kereskedésre nézve, Mégis némi fogodzót nyújt a felmérésben kapott százalékarány: az online kereskedők online marketingkeretük 11 %-át költik el az árösszehasonlító oldalakon, melyek az online kereskedelmük 10 %-át generálják.

Mindkét kijelentésben fontos szerepet játszik az online szó, hiszen számos alkalommal egy online áruház offline csatornákon is hirdethet, és a vásárlás lecsapódhat online vagy offline is.

A legkedveltebb nemzetközi árösszehasonlítók

Amiben a kiskereskedők és az ügynökségek is megegyeztek az, hogy a legkedveltebb árösszehasonlító oldal a Google Shopping/Google Base, 60 százalék felett. Ez a Google saját árösszehasonlító oldala, korábban Froogle néven volt ismert, de 2007-ben üzletpolitikai okokból a cég megváltoztatta a nevét. Népszerűségének egyik oka pontosan az lehet, hogy a cégeknek nem kell fizetniük a bekerülésért. Ezt követi a Kelkoo, amely viszont a Yahoo!-hoz tartozik. Csak utánuk következnek az olyan árösszehasonlító oldalak, mint a Shopzilla, PriceRunner, Shopping.com szorosan egymás mellett, 30 százalék körüli népszerűséggel.

Az árösszehasonlító oldalakkal kapcsolatos leggyakoribb aggályok

Sajnos az árösszehasonlítók használatával több cégnek is problémái vannak. A leggyakoribb aggályok az időhiány (nem szánnnak elég időt arra, hogy kipróbálják az egyes árösszehasonlítókat), technikai gondok ( a feed-ek állandó frissítése). Jellemző, hogy nem látják át, hogy térül majd meg az árösszehasonlító oldalakba fektetett pénz, idő és energia.

Milyen gyakran használnak a cégek árösszehasonlító oldalakat?

A megkérdezettek csaknem 30 százaléka, egészen pontosan 27 százalék, több mint hat különböző árösszehasonlító oldalt használ. Ami azért érdekes szám, mert körülbelül ugyanennyien egyáltalán semmilyen árkereső oldalon sem szerepelnek. A nemzetközi felmérés tehát rámutat arra, hogy a felmerülő problémák ellenére a legtöbb vállalat fokozatosan felismeri az árösszehasonlító oldalak használatának előnyét.

De mi a helyzet kelet-közép-európai régióban az árösszehasonlítás terén?

Habár a tanulmány nemzetközi, elsősorban az amerikai és nyugat-európai árukeresőkkel foglalkozik. Tapasztalataink alapján elmondhatjuk, hogy a közép-kelet-európai piacon is nagyjából ugyanez a helyzet. Vagyis egyre jelentősebb az árösszehasonlító oldalak szerepe, egyre több cég használja őket, azonban sok esetben még mindig problémát okoz a technikai háttér, a feedek szerkesztése. Magyarország egyik piacvezető árösszehasonlító oldala, az Árukereső, mely más európai országokban is megtalálható, úgy mint Portugália, Bulgária, Románia, Csehország. A belső tapasztalatok a tanulmányban leírtakat támasztják alá.

(forrás: Double Click: Comparison Shopping Engines Survey Report 2008, October 2008)